Hijab dan Akhlak

Sering kita dengar tentang muslimah yang sudah mengenakan jilbab syar’i, tetapi ia kurang memperhatikan akhlak terhadap muslimah lainnya yang belum berjilbab syar’i. Mungkin ia bersikap sombong dan meremehkan saudarinya yang belum mengenakan jilbab syar’i sehingga menyebabkan timbulnya rasa kurang senang terhadap muslimah yang sudah berjilbab syar’i. Hal ini terkadang dijadikan alasan bagi wanita yang belum berjilbab syar’i untuk tidak memakai jilbab yang syar’i. Padahal jilbab syar’i adalah perintah Allah yang wajib dijalankan oleh seorang muslimah.

Yang seharusnya kita lakukan adalah bermuamalah dengan para saudari kita muslimah dengan akhlak yang baik dan lemah lembut serta memberi semangat kepada mereka untuk mengenakan jilbab syar’i kerana mengamalkan sunnah di zaman penuh fitnah seperti sekarang ini sangatlah berat, maka jangan diberatkan dengan akhlak kita yang tidak baik.

Perlu kita berintrospeksi, kerana seorang mukmin adalah cermin bagi saudaranya. Namun perlu juga kita ketahui bahawa hijab adalah satu perkara dan akhlak wanita yang mengenakan hijab adalah perkara lain, maka janganlah dicampur-adukkan. Hijab yang syar’i adalah perintah Allah Azza wa Jalla, sedangkan jika kita melihat akhlak yang buruk dari para wanita yang mengenakan hijab, maka tidak ada hubungannya dan tidak ada kaitannya antara akhlak orang yang mengenakan hijab dengan perintah hijab dari nash kalamullah dan sabda Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam.

Maka keburukan akhlak mereka tidak ada hubungannya. Kenakanlah hijab dan tampakkanlah akhlak yang baik dan muamalah yang baik, kita akan menjadi contoh yang baik dalam memberi hidayah dan petunjuk kepada saudari-saudari kita yang mengenakan hijab itu kepada akhlak yang baik bi ithnillah.

Dan yang perlu kita perhatikan pertama kali adalah menerima perintah Allah dan Rasul-Nya serta mengharapkan ganjaran dalam mengenakan hijab dan mengamalkan perintah tersebut dalam pakaian, akhlak & perilaku, ibadah, dan aqidah seluruhnya.

Semoga Allah memberikan taufiq kepada semua.

Baarakallahu feekunna

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s